PÅ TIDE Å LADE OPP BATTERIENE?

 

Helt siden jeg virkelig begynte å trene seriøst med vekter, har jeg alltid sett frem til øktene, og vært lykkelig etter de er fullført. Jeg har ved flere anledninger uttalt at jeg ikke synes det er et slit å dra på trening, at jeg ikke ser på det som en utfordring å få tid til trening i hverdagen. Å dra på mine planlagte treningsøkter en ren selvfølge, ikke noe som krever masse energi og vilje. Tvert imot har jeg fått ekstra energi av å trene, og jeg har blitt mer og mer motivert etterhvert som resultatene har kommet. Men livet er ikke alltid en dans på roser, og nå skal jeg faktisk innrømme at det er litt tungt. De siste to ukene har både kroppen og hodet begynt å kjennes slitne. Kroppen er stiv og støl, og kjennes svak. Jeg har begynt å stagnere i styrke på flere muskelgrupper, og jeg føler at jeg har lite å gi. I tillegg begynner jeg å føle meg litt psykisk utbrent, og da er det ikke lett å presse seg selv maks på trening heller.

Nå skal det sies at selv om jeg selv påstår at jeg er flink til å hvile og restituere meg nok (dvs jeg er nøye på å få minst 8 timer søvn hver natt og spise nok), så har jeg ikke vært særlig flink til å ta hviledager den siste tiden. Jeg liker ikke å ta treningsfri. Jeg elsker å trene, det er som regel dagens høydepunkt, og da føler jeg at det er bortkasta å ta seg fri. Men nå begynner kroppen virkelig å si ifra om at nok er nok, så nå er det vel på tide å lytte til kroppen. Man bør tross alt jobbe med den, ikke imot den.

Men jeg har ikke tenkt å syte og klage, det kommer man ingen vei med. I morgen reiser jeg til Oslo for å tilbringe helga der og se på NM i bodyfitness og bodybuilding, og den påfølgende uken har jeg høstferie. Jeg har rett og slett tenkt å more meg, lade batteriene og forhåpentligvis fylle opp alle motivasjonslagrene til randen etter å ha sett NM. Jeg skal ta en prat med coach Gunnar så jeg kan få et nytt treningsprogram, for det trenger både jeg og kroppen nå. Jeg skal rett og slett stresse ned og ta det rolig en liten stund, og så kommer jeg 10 ganger sterkere tilbake om ikke lenge.

 

Jeg har riktignok ikke tenkt å ta 100% treningsfri da. Det er nemlig treningsstudio på hotellet, så jeg har planer om å få lagt inn en liten økt med Kristina! Men det blir bare restitusjonstrening for min del. På tide å være litt streng med seg selv.

Nå skal jeg pakke ferdig og gjøre klar matpakker og slikt for turen, og så skal jeg tidlig i seng i kveld, så jeg får sovet ut ordentlig før jeg hiver meg på toget til Trondheim allerede kl.07.36 i morgen. -før det blir minst 6 timer i bil. Blir vafler med prim på turen!

 

Er det flere som befinner seg i Oslo i morgen ettermiddag/kveld? Jeg har ingen klare planer for hva jeg skal foreta meg, så det hadde vært moro å hilse på noen andre raringer.

 

14 kommentarer

ainatb

06.okt.2011 kl.20:06

Høres fornuftig ut med en hvilepause til kroppen din får hentet seg inn igjen og du er klar til å yte maks igjen på trening! :-) God tur til Oslo! Kos deg og ta masse bilder fra NM! :-D Gleder meg til update!

Anja Røverdatter

06.okt.2011 kl.20:11

Hei! Vi skal kjøre sammen hjem igjen i hvertfall så da kan du få skravle med rare meg ;) Ta tak i meg om du ser meg, jeg er så dårlig på å kjenne igjen folk :)

Andrea

06.okt.2011 kl.20:24

ainatb: Ja, jeg får bare krype til korset og roe ned nå. Fornuften får seire for denne gang =P Tusen takk! Kamera er ladet, så satser på å få knipset litt ja! :D

Andrea

06.okt.2011 kl.20:26

Anja Røverdatter: Oh, jeg trodde ikke du skulle nedover? Men da satser jeg på at jeg der deg der, eller i bilen aillefall om ikke annet ^^,

it's training

06.okt.2011 kl.20:34

Huff, viktig med restitusjonsdager ja! kos dere i helga, misunner dere litt ;)

LilleMy

06.okt.2011 kl.20:54

Det høres veldig lurt ut, Andrea. Jeg skjønner godt at det er vanskelig å ta treningsfri selv om kroppen kanskje trenger det. Trening er jo så gøy og godt! Men det hjelper jo ikke om det kroppen egentlig trenger er hvile. Du kommer helt sikkert dobbelt så sterk tilbake etter et lite opphold ;)

Du må kose deg masse i Oslo, da. Du er så heldig! Skulle ønske jeg også var der. Jeg er jo egentlig derfra, så ;) Gleder meg til å høre om oppholdet, og jeg skal i alle fall følge spent med over nettet på lørdag ^^

Ha en goood kveld!

Stine Malvik

06.okt.2011 kl.21:06

Jeg skal i alle fall på forbedømmingen, så kanskje du ser meg der - da er det bare å si hei i alle fall :D

Greta

06.okt.2011 kl.21:13

Du er ikke alene om å være utbrent om dagen. Kos deg masse i Oslo i helgen og ta deg litt velfortjent fri :)

Maria Tørresdal

07.okt.2011 kl.12:33

Viktig å lytte til kroppen, så kommer du sterkere tilbake enn noengang! :D

Kos deg masse i helga =)

lovelyliller.com -

08.okt.2011 kl.20:37

kroppen snakker og du hører det,men hjelper ikke om man ikke følger det som sies. prøv deg på noen dager 100% fri,så er du nok on top igjen :* kos deg i helga

Kristine

09.okt.2011 kl.16:24

Kroppen er vårt tempel og noe vi skal leve med resten av livet. Det er viktig å ta vare på seg selv og sin egen kropp.

Håper helgen og ferie gjør susen :)

Vil også si at det var veldig hyggelig å hilse på deg i går :)

Hege

09.okt.2011 kl.21:25

Håper du har en fin helg i Oslo :)

Må bare si at jeg husker jeg så deg på 3T i påsken da det var gratis uke, og jeg husker jeg syntes du hadde så bra rygg da du kjørte nedtrekk! Så plutselig fant jeg bloggen din! hehe :D

deadfreedom

21.okt.2011 kl.02:05

Jeg har tenkt en stund over at jeg har spekulert på om du har overtrent eller ikke. Pleide ikke du å trene hele 5 dager pr. uke? Ikke rart at du er noe utbrent om dagen... Det ser ut som om du får nok med søvn, men ekstra hvile skader ikke kroppen. Godt at du lytter til kroppen din. Hvis ikke vil det, som du selv skriver, gå nedover og nedover.

Jeg har pratet en del med fysioterapeuten min, og hun foreslår at jeg trener 3 ganger pr. uke - med hviledager mellom treningsøktene. Er klar over at du deler opp treninga etter ulike muskelgrupper, men jeg tenker å gå en annen vei, da jeg har fått beskjed om at det lønner seg å trene hele kroppen for hver økt - istedenfor å trene rumpe og lår på mandag, for eksempel. Fysioterapeuten sier at jeg vil få større utbytte av å fokusere på hele kroppen, og ta meg tid til restitusjon. Dessuten sier hun at det å fokusere intenst på muskelgrupper (utover flere dager) vil bli ensidig i lengden, og kan tære på motivasjonen. Nå tror jeg at du trives med å ikke trene alle muskelgruppene pr.økt, og kanskje har større utbytte av å dele opp treninga på den måten, men kanskje du skulle vurdere en slik løsning, eller er ikke det et alternativ for deg?

Har du forresten noe tips til hvordan en kan bli flinkere til å spise flere måltider pr. dag? Som regel ender jeg opp med 3 - hvis ikke 4 måltid pr. dag. Jeg er mest glad i middag, mens mellommåltid vet jeg nok ikke betydningen av, en gang. Kan nevne at jeg er glad frukt så det bør jeg nok bli flinkere til å handle inn. Jeg overspiser sjeldent - i alle fall slik jeg ser det. Spiser så og si aldri til jeg blir kvalm eller sprekkeferdig. Det heller nok mer mot at jeg spiser for lite, tror jeg. Kan ikke si at jeg har et sunt kosthold, men er ikke en av verstingene på jorda. Ønsker likevel å få mer muskelmasse, men er usikker på hvor mye en eventuelt må ha i seg og ikke. Er det noe en absolutt IKKE må spise? Hvor stor mengde proteiner vil du anbefale meg å sluke? Forsøker å kutte ned på brus og søtt, men er noe vanskelig, må jeg si.

Ellers kan jeg nevne at jeg ikke ønsker å delta i bodybuilding-konkurranser (er av den typen som ikke ønsker gigantisk muskelmasse, da jeg synes at det kan bli for ekstremt og lite attraktivt - bare meg, altså!), men få sterkere muskulatur, forebygge helseproblemer, økt selvtillit, strammere fasong og et bedre forhold til meg selv og kroppen min.

deadfreedom

21.okt.2011 kl.02:43

Jeg ønsker selvsagt også å få mer energi, da jeg på generell basis har lite overskudd, som da sikkert kommer av inaktivitet, dårlig kosthold og lite søvn. Jeg ser jo at du har eksperimentert en del med kosthold, og at du benytter deg av sukrin, hi-maize, proteinpulver/bar med mer... Jeg har lest en del om sukrin, og så langt ser det helt vidunderlig ut, da det har null kalorier, skader ikke tennene med mer. Hvor får jeg eventuelt tak i det, og hva i all verden er hi-maize?

Skriv en ny kommentar

hits