ENERGIPÅFYLL ETTER TRENING?

 

To minutter før vekkeklokka mi ringte i morges, kom det en liten pus tuslende inn på rommet mitt og spratt opp i senga mi. Sirius mente det var tid for litt morgenkos, og det er ingen dum start på dagen!



Det jeg egentlig tenkte jeg ville skrive litt om, er mat etter trening.

Trener du styrke for å bygge muskler, er det vitktig å fylle på med næring med én gang man er ferdig med å trene om man vil ha fullt utbytte av treningen. Når du trener bryter du ned, og for at musklene skal kunne vokse i ettertid, er det da viktig at de får næring så raskt som mulig slik at kroppen får satt i gang restitusjonen. Mat er tross alt musklenes byggeklosser. Jo lengre du venter med å spise, jo lengre tid vil musklene trenge på å restituere seg, og jo lengre tid vil det ta før du kan trene den samme muskelgruppa igjen.

Det lønner seg å få i seg raske karbohydrater rett etter endt treningsøkt, samt proteiner. Det kan f.eks være en proteinbar, banan, rosiner, riskaker, proteinpulver, sportsdrikk, melk mm. Selv har jeg alltid en proteinshake og en banan eller noen riskaker. Mange mener proteinshaker smaker både det ene og det andre (da ikke positive omtaler), og jeg skal være enig i at om man blander det ut med så mye vann som står anbefalt på pakken, da smaker det ikke særlig godt. Men hvorfor bruke så mye vann? Enten bruker jeg bare halvparten av anbefalt mengde og får en smakfull shake, eller så blander jeg bare pittelitt vann i, slik at pulveret blander seg og blir en tykk saus. Det spiser jeg enten som sjokoladepålegg på riskaker, eller blander bananbiter i. Det smaker godt! Måltidet etter trening er nok helt klart et av mine store favoritter i løpet av dagen.


Ja ok, skal innrømme at det siste bildet ikke ser særlig apetittelig ut, men det smaker søt og god sjokolade!

Jeg bruker forresten Whey 80 proteinpulver med sjokoladesmak av merket Star Nutrition, kjøpt på gymgrossisten. Er åpen for å prøve nye typer ettersom jeg ikke har prøvd noe annet, så om dere har noen anbefalinger er det bare å rope i vei.

Spiser du rett etter trening?

 

8 kommentarer

lovelyliller.com

05.mai.2011 kl.21:59

i garderoben inntar jeg bcaa og maltodexin(raske karbohydrater) innen 15-60 min spiser jeg et stort måltid :)

SiriV

05.mai.2011 kl.22:39

Jeg spiser brødskive med leverpostei!

Mira

06.mai.2011 kl.09:58

Liker bloggen din, du har nettopp fått en ny leser ;)

Ivar Rodriguez

06.mai.2011 kl.10:09

Fin blogg!

Jeg tåler ikke Myseprotein (Whey) og Kasein som er melkeproteiner. Dermed kan jeg ikke ta de fleste proteinshaker eller barer siden dem fleste bruker melkeproteiner.

Etter trening spiser jeg stort sett en boks med tunfisk sammen med frukt eller bær. Den siste tiden har jeg spise en kurv med jordbær :)

Charlotte - Trening og kosthold

06.mai.2011 kl.12:15

Pleier å spise frukt etter trening, og et måltid etter det. Men i det siste har det blitt dårlig med begge deler :(

Silje

08.mai.2011 kl.10:37

Pleier alltid spise en banan rett etter trening, også er det rett hjem og lage noe sunn god mat og hive det i seg..:D

Kristina

09.mai.2011 kl.12:42

Jeg spiser samme som du, proteinpulver rørt i litt vann, med banan oppi :D naaam!

Anbefaler Whey80 fra samme merke som du har nå med sjoko/banan! :D

Julie Wilhelmine

09.mai.2011 kl.21:17

SV;
Jaa, det blir kjempekos! :D

Skriv en ny kommentar

hits