SPISEVANER

Fikk spørsmål her en dag om jeg kunne skrive et innlegg om hvordan jeg spiser og litt generelt rundt det, og det har jeg da selvfølgelig gjort. Det ble riktignok litt vanskeligere enn jeg hadde trodd, ettersom dagene mine varierer ganske mye, men tror jeg har klart å sammenfatte et ganske greit bilde av hvordan kostholdet mitt ser ut i forhold til hverdag og trening.

Aller først vil jeg bare presisere at jeg ikke har fått hjelp av noen med utdanning innen ernæring eller noe slikt med å sette opp en kostholdsplan, og selv har jeg ingen fagkompetanse innen det. Jeg spiser utifra det jeg selv har lest meg opp på, og av egne erfaringer om hva som fungerer best for min kropp og min hverdag. Jeg går på vgs, og har skole 5 dager i uken, jeg trener styrke 5 dager i uken i tillegg til litt kardio, så dagene kan være lange og hektiske. Det blir derfor mange matmakker og mye planlegging. Jeg har stort fokus på mat og trening, men er ikke på noen form for diett. Dette er en livsstil jeg har tenkt å kunne leve med, og som jeg hele tiden tilpasser pga ny kunnskap og erfaring.

I korte trekk består kosten min av MASSE grønnsaker, bær, havregryn, litt frukt, nøtter, fisk, kylling, og magre melkeprodukter som skyr, mager kesam og cottage cheese. I tillegg tar jeg kosttilskudd i form av  omega-3, mulitivitaminer og proteinpulver.

 

Her er et eksempel på hvordan en vanlig dag kan se ut:

Frokost: (På en skoledag ringer vekkeklokka 05.30, så starter dagen ganske tidlig) Om morgenen er jeg alltid nøye med å få i meg en god, mettende og næringsrik frokost med trege karbohydrater og en god dose proteiner. Her er havgrøt min store kjærlighet. Havregryn inneholder masse trege karbohydrater som gir god metthetsfølelse og stabilt blodsukker, men ettersom det ikke inneholder særlig mye proteiner passer jeg alltid på å blande inn cottage cheese og proteinpulver i grøten, eller drikker en proteinshake til. Topper grøten alltid med kanel (bra for forbrenningen), og bruker gjerne bær, rosiner eller nøtter på. Om jeg av en eller annen grunn ikke får laget havregrøt eller vil ha litt variasjon, spiser jeg gjerne grovt knekkebrød eller rugbrød med proteinrikt pålegg. I helgene lager jeg gjerne ekstra god frokost med masse frukt, mager kesam, proteinpulver og gjerne litt mandler eller kjerner. Kaffe er heller ikke dumt på morgenkvisten.




Mellom frokost og lunsj trenger jeg litt energipåfyll, så da spiser jeg gjerne en frukt og litt mandler/nøtter som mellommåltid.

Lunsjen består stortsett av grønnsaker eller en salat med kylling eller fisk, evt. knekkebrød med proteinrikt pålegg. Om jeg ikke er på skolen liker jeg å variere lunsjen, og f.eks spise en skyr med frukt, mandler og bær til. Grønn te eller detox-te er også fast tilbehør til lunsjen.



Etter skolen drar jeg alltid rett på trening, og så lenge jeg ikke skal trene kardio spiser jeg som regel en banan for litt ekstra energipåfyll så jeg får pumpa ordentlig.

Etter trening er det viktig å fylle på med raske karbohydrater så raskt som mulig, så musklene får startet rstitusjonen. Derfor spiser jeg alltid en banan eller litt rosiner + en proteinshake etter trening, evt. en proteinbar (men proteinbarene har jeg egentlig erklært som lørdagsgodt for tiden).




Lengden på skoledagene mine varierer. Har jeg en lang skoledag spiser jeg en ekstra stor lunsj og skipper middag, og spiser heller noe lettere når jeg kommer hjem på kvelden. Har jeg kort dag spiser jeg en mindre lunsj, og lager meg ordentlig middag når jeg kommer hjem etter trening.


Til middag blir det alltid en dunge med grønnsaker og fisk, kylling eller karbonadedeig til. Høres kanskje tamt ut i lengden, men det finnes grønnsaker i alle former, farger og smaker, og krydder i det uendelige, så her er det bare fantasien som setter grenser. Bruker gjerne ketchup uten tilsatt sukker, pesto, nøtter, ost etc for ekstra smak, men her bør man passe på kaloriene.



Om kvelden prøver jeg å ungå karbohydrater så  mye som mulig, ettersom jeg ikke kommer til å være særlig fysisk aktiv. Karbohydrater er god energikilde ved hard fysisk aktivitet, mens ved hvile bør fett og proteiner være energikilder. Før jeg legger meg pleier jeg å spise ei skål med f.eks cottage cheese, kesam, bær og kanel, cottage cheese og kyllingfilet, eller andre magre kjøtt- eller melkeprodukter. Evt. en proteinshake.



Veldig mange av måltidene mine skulle egentlig bestått av egg også, men ettersom jeg begynte å reagere på det for litt siden, har jeg desverre droppa det.

Nå har jeg bevisst utelatt å skrive noe om mengde her, ettersom vi alle er forskjellig når det kommer til høyde, vekt, kroppsfasong, forbrenning, aktivitetsnivå etc etc. Jeg ligger relativt lavt på kaloriene i hverdagene, men spiser som sagt veldig masse grønnsaker. Grønnsaker inneholder lite kalorier, og om man velger fiberrike grønnsaker metter de godt. Jeg går derfor aldri og er sulten. Jeg har også mange måltider i løpet av dagen, og spiser minst hver 3.time for å holde forbrenningen i gang.

Karbohydratene mine kommer altså stortsett fra havregryn, grønnsaker og litt frukt. Har kuttet ut ris, pasta, poteter etc., og ettersom jeg trener såpass mye som jeg gjør, kan kroppen etterhvert bli litt sliten og slapp. Lørdagene er derfor min store spisedag, hvor jeg spiser mye mer karbohydrater enn til vanlig. Jeg prøver å spise med måte, men det skal sies at jeg har en tendens til å spise mer enn jeg burde på disse dagene. Etter en slik dag er iallefall kropppen full av energi og fit for fight for en ny uke med skole og trening!

 Men som sagt; dette passer for meg, min kropp og min hverdag. Trenger absolutt ikke å være rett for andre.

 

Kommer et eget innlegg om motivasjon om ikke lenge.

 

5 kommentarer

Helene

26.apr.2011 kl.12:57

Ser utrolig godt ut :-D

Jenny

26.apr.2011 kl.13:13

Bra innlegg! Kosthold er utrolig viktig, jeg spiser ganske likt som deg og kjenner stooor forskjell på sånn kosthold og typisk brød-kosthold. Fysj :)

lovelyliller.com

26.apr.2011 kl.14:53

alt så veldig godt ut! tror du har det som er mitt ideelle kostholdsmål! jeg spise desverre ikke fullt så sunt :)

slankogblid

26.apr.2011 kl.18:29

Å velge et slikt kosthold og klare å holde det løpet ut, krever litt av hvert av en person! Er mektig imponert over disiplinen din! :)

sunthjerte

26.apr.2011 kl.18:57

Føler vi har et veldig likt kosthold. Har også kuttet ut ris, poteter og pasta da jeg ikke føler det gir noe særlig til smak. Spiser heller grønnsaker i alle mulige varianter, da kan man jo spise mer og variere med ulike type smaker som du sier:-D Alle måltidene dine så nydelig ut, nam!

Skriv en ny kommentar

hits